Teatr
wołyński im. Juliusza Słowackiego
Wołyń w dziejach
teatru polskiego (skrót)
Marian
Kałuski
POWRÓT
[…]
o prawdziwym odrodzeniu się teatru polskiego na Wołyniu można
mówić dopiero po równoczesnym odrodzeniu się państwa
polskiego w listopadzie 1918 roku i przy- łączeniu do niego
Wołynia na początku 1919 roku. […] Kiedy zakończyła
się wojna polsko-sowiecka w październiku 1920 roku, a Wołyń
podniósł się ze zniszczeń wojennych, polscy Wołyniacy
postanowili mieć własny teatr z prawdziwego zdarzenia. Myśl
ta nurtowała środowisko polskie, szczególnie Łucka, od
1916 roku (czyli po odejściu Rosjan z Wołynia). Po zakończeniu
działań wojennych sprawę tę wziął w swoje ręce i
zrealizował wraz z innymi osobami Aleksander Szuro, następnie
długoletni sekretarz zarządu teatru. Tak więc sam Wołyń,
bez zachęty Warszawy, postanowił mieć swój własny, stały
i zawodowy teatr polski, następnie go stworzył i sam zapewnił
mu warunki egzystencji i pracy.
Teatrem tym był Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego
(Słowacki urodził się w Krzemieńcu na Wołyniu). Został
on założony w stolicy Wołynia i województwa wołyńskiego
Łucku w 1925 roku. Był to teatr objazdowy, który postawił
sobie za cel docieranie z przedstawieniami do możliwie
wszystkich miast, a nawet miasteczek Wołynia. Teatrem Wołyńskim
opiekował się wołyński samorząd wojewódzki. Roczny budżet
Teatru wynosił 260 000 złp; jako ciekawostkę warto odnotować,
że w pierwszym 10-leciu istnienia Teatru dyrekcja sławnego
Liceum Krzemienieckiego przeznaczyła na jego rozwój aż 10
000 złp. Pierwszymi dyrektorami Teatru Wołyńskiego byli w
latach 1925–1926 Michał Melina i Władysław Ratschka,
który w tym teatrze 9 grudnia 1925 roku obchodził jubileusz
trzydziestolecia pracy aktorskiej. Reżyserami zostali wówczas
Władysław Helleński i Gwido Trzywdar-Rakowski, a do grona
aktorów należeli wówczas przybyli do Łucka z innych teatrów
polskich m.in.: Mila Czajkowska (1925), Władysław Helleński
(1925–1926), Władysław Pietruszyński
(1925–1926), Gwido Trzywdar-Rakowski (1925–1926),
Tadeusz Warchałowski (1925–1926) i Maria Wronowska
(1925–1926). Gościnnie w pierwszym sezonie występowała
słynna aktorka Irena Trapszo z teatru lwowskiego. |
Łuck
– wnętrze Teatru
Miejskiego
|
W późniejszych latach i do 1939 roku bardziej znanymi
aktorami Teatru Wołyńskiego byli: Hanna Biernacka (1934-36),
Edward Czerwiński (1934–1938), Stanisław Dębicz
(1937–1938), Halina Doree (1937-38), Edward Fertner
(1930–1931 i 1937–1939), Gosławska (lata 30.),
Roman Jaglarz (1934–1936), Janusz Jaroń
(1932–1934), Leon Łętowski (1926–1930), Wanda Łuczycka
(lata 30.), Maria
Malanowicz (1938–1939, gdzie grała swoją ostatnią
rolę w życiu – Roksanę w „Cyrano de Bergerac”),
Wacław Malinowski (1932–1934), Mieczysław Mieczyński
(1938–1939), Adam Mikołajewski (1930–1931), Maria
Mirska-Zarembina (1936–1937), Wacław Modrzeński
(1933–1936), Zdzisław Mrożewski (1933–1934),
Mieczysław Nawrocki (1930–1931), Okońska (lata 30.),
Tadeusz Olderowicz (1938–1939), Piotr Orłowski
(1935–1938), Stanisław Puszycki (1931–1932 i
1937–1939), Sarnecka (lata 30.), Leopold Skwierczyński
(1934–1936), Zofia Sławińska (1931–1938, w
Teatrze Wołyńskim obchodziła dwa jubileusze: 18.3.1932
– dwudziestopięciolecie gry aktorskiej w sztuce
„Madame X”, a 20.3.1936 – trzydziestolecie
pracy artystycznej w roli Matki generałowej w sztuce
„Trafice pani generałowej”), Stanisław Smoczyński
(1934–1935), Joanna Sobotkowska (1936–1938),
Kazimierz Sroczyński (1932–1933), Teresa Suchecka
(1930–1931), Edward Szafrański (1934–1938, gdzie
obchodził we wrześniu 1937 dwudziestopięciolecie pracy
artystycznej), Karol Tomaszewski (1938–1939), Nina Veidt
(1936–1938), Kazimierz Wichniarz (1934–1936, znany
z roli Zagłoby w filmie „Potop” 1974), Maria
Wilkoszewska (1935–1937) i Michalina Zamiłło
(1929–1931). Byli to w większości aktorzy
przybyli tu zazwyczaj z pobudek patriotycznych (wzmacnianie
polskości na Wołyniu) z innych teatrów polskich na jeden
czy kilka sezonów teatralnych albo tylko co upieczeni
absolwenci studiów aktorskich.
|
Maria
Malanowicz w sztuce „Cyrano de Bergerac”
Narodowe Archiwum Cyfrowe sygn.1-K-10371-2
|
Gościnnie występowali w Teatrze Wołyńskim w Łucku
m.in. tacy dobrzy i popularni aktorzy jak: Leonia Barwińska w
latach 1934–1939, wielka Stanisława Wysocka w 1933 i 1934
roku, równie znana Wanda Siemaszkowa w 1930 roku, Józef Orwid w
1931 roku czy Jerzy Leszczyński („Słownik biograficzny
teatru polskiego 1765–1965” Warszawa 1973). Stefan
Czarnocki, starosta krzemieniecki w latach 1930–1936, w
artykule pt. „Na jubileusz 5-lecia Teatru Wołyńskiego im.
Juliusza Słowackiego” (Stefan Czarnocki „Artykuły i
przemówienia” Londyn 1986) wymienia jako ulubieńców
publiczności następujących wówczas występujących tu aktorów:
Łuczycką, Sarnecką, Sławińską, Gosławską, Biernacką, Okońską,
Modrzeńskiego, Szafrańskiego, Leszczyńskiego i Jaglarza.
Reżyserowali tu m.in. głośny Iwo Gall (dorywczo w latach
1928–1930), genialny Leon Schiller (1939) czy Wacław
Malinowski (1932–1934). Po Halinie Gallowej dyrektorem
Teatru Wołyńskiego w Łucku został w 1931 roku Aleksander
Rodziewicz, a po nim Marian Miller. Rodziewicz uprzednio pracował
w teatrach polskich Kijowa, Krakowa, Wilna, Poznania i Warszawy.
To jego głównie zasługa, że Teatr Wołyński stanął na
wysokim poziomie artystycznym: zdobył na konkursie ogólnopolskim
im. Wyspiańskiego w Krakowie wysoką trzecią nagrodę i wyjeżdżał
na częste gościnne występy do Lublina, Brześcia nad Bugiem i
Pińska, gdzie był gorąco przyjmowany. Repertuar Teatru Wołyńskiego
był zbliżony do repertuaru teatrów prowincjonalnych (głównie
sztuki i komedie polskich autorów), chociaż nieraz udowadniał,
że ma większe ambicje. Stąd sam wielki Jerzy Szaniawski, znany
dramatopisarz, współpracujący z teatrami, w swoich
wspomnieniach „W pobliżu teatru” (1956) pisze również
o Teatrze Wołyńskim.
|
Fragment przedstawienia „Cyrano de Bergerac” – widoczna
Maria Malanowicz
Narodowe Archiwum Cyfrowe sygn.1-K-10371-3
|
[…]
W 1938 roku dyrektorem Teatru Wołyńskiego im.
Juliusza Słowackiego został Janusz Strachocki
(1892–1967), były aktor teatrów polskich w Moskwie,
Kijowie, Warszawie i Poznaniu, ostatnio, w latach 1926-37, we
Lwowie, a po II wojnie światowej kierownik Szkoły
Dramatycznej w Warszawie i aktor Teatru Dramatycznego tamże.
Dyrektorem administracyjnym Teatru został Stefan Kordowski
(1938–1939). W 1936 roku wyszła w
Łucku nakładem
Teatru Wołyńskiego książka pt. „Teatr Wołyński im.
Juliusza Słowackiego 1926–1931, 1916–1936”
.
Teatr Wołyński im. Juliusza Słowackiego zlikwidowały
władze sowieckie po zbrojnym zajęciu przez Armię Czerwoną
Wołynia we wrześniu 1939 roku, co nastąpiło w myśl
porozumienia Hitlera ze Stalinem (pakt Ribbentrop-Mołotow z
sierpnia 1939 r.).
[…]
Osobnego omówienia domagają się występy m.in. na Wołyniu
reformatorskiej instytucji teatralnej o charakterze
stowarzyszenia – Teatru Reduta, działającej w latach
1919–1939 pod kierownictwem Juliusza Osterwy, który
jest uważany za największego polskiego reżysera okresu międzywojennego;
inscenizatorem w Reducie był Leon Schiller, który z kolei
uważany jest za największego polskiego inscenizatora. Teatr
Reduta działał w Warszawie, Wilnie i Grodnie
(1925–1930) i ponownie w Warszawie. Podczas pobytu na
Kresach w latach 1925-29 Reduta dała przeszło 1800
przedstawień w prawie 200 miastach, wystawiając polskie
dramaty i komedie: „Fircyka”,
„Wesele”, „Śluby panieńskie”,
„Zemstę”, „Dożywocie”,
„Przyjaciół”, „Nowego Don Kiszota”,
„Cyd”, „Przepióreczkę”,
„Turonia”, „Sułkowskiego”,
„Mazepę” i plenerowego „Księcia Niezłomnego”.
Na terenie Wołynia zespół Teatru Reduta występował w następujących
miastach: Dubno, Kiwerce, Kostopol, Kowel, Krzemieniec, Luboml,
Łuck, Ostróg, Równe, Sarny, Wiśniowiec, Włodzimierz Wołyński
i Zdołbunów. Jego przedstawienia ściągały do sal
teatralnych nie tylko Polaków, ale również wielu Żydów i
Ukraińców. |
|