Raków –
arianie
Historia |
Zabytki |
Arianie |
Opracowania
historyczne Stanisława
i Władysława
Malanowiczów |
Cmentarz |
Stanisław
Malanowicz |
Akademia Rakowska |
Katechizm
Rakowski |
Działalność wydawnicza |
Postacie związane
z Rakowem |
Inne ośrodki arianizmu |
|
|
Faust
Socyn (Siena 5.12.1539 – Lusławice
3.3.1604)
Faustino Sozzini, Faustus Socinus |
Włoski myśliciel,
filozof, reformator religijny, pisarz i poeta. Od jego
nazwiska bracia polscy byli znani na zachodzie pod nazwą
„socynianie”. Jego poglądy w dużej mierze
przyczyniły się do ukształtowania demokracji i
racjonalizmu w Europie.
Faust Socyn urodził się w bogatej i wpływowej
rodzinie w Toskanii, z której pochodzili papieże Pius
II, Pius III i Paweł V. Na jego poglądy duży wpływ
miał jego stryj Lelio Sozzini (Lelio Socyn), który
opiekował się nim po śmierci rodziców oraz
zapoznanie się z pracami Migueal Serveta. W
1562 opublikował pierwszą rozprawę teologiczną: Komentarz
do pierwszego rozdziału Ewangelii św. Jana (już w
6 lat później przetłumaczoną na język polski).
Kolejne 10 lat spędził na dworze księcia Toskanii
Kosmy I, unikając kwestii religijnych i pisząc utwory
o tematyce politycznej i miłosnej. Narastająca
presja ze strony Inkwizycji sprawiła, że w 1574 przeniósł
się do ośrodka wolnomyślicielstwa –
Bazylei, gdzie w 1578 opublikował swoje najbardziej
oryginalne dzieło: O Jezusie Chrystusie Zbawicielu.
W
1578 roku po raz pierwszy przybywa do Polski. Odtąd
jego kontakty z braćmi polskimi będą znaczące. Mimo
nie przyjęcia go do Zboru (powodem była niechęć
Socyna do ponownego chrztu) w 1598 roku, po śmierci
Jana Niemojewskiego staje się nieoficjalnym przywódcą
Braci Polskich, reprezentował nurt umiarkowany, który nie sprzeciwiał
się pańszczyźnie,
państwu i sądownictwu.
W
Polsce nasilała się presja kontrreformacji: w 1571
zniszczono w Krakowie zbór protestancki i cmentarze
innowierców, a od 1594 Socyn padał ofiarą napaści i
przemocy, w 1598 grupa krakowskich studentów
(podburzonych przez miejscowy kler katolicki), wywlekła
Socyna z jego mieszkania, spaliła jego księgozbiór i
usiłowała go zabić; w ostatniej chwili uratował go
ksiądz-profesor Marcin Wadowita).
Socyn,
obawiając się o życie, wyjechał w 1598 do Lusławic
koło Tarnowa, gdzie znajdował się duży ośrodek
Braci Polskich. Tu zmarł w wieku 65 lat. Nie
zaznał spokoju nawet po śmierci; miejscowy proboszcz
kazał wykopać jego zwłoki i wrzucić do Dunajca,
jednak zwłoki wyłowiono z wody i pochowano ponownie.
Następnie grób wielokrotnie usiłowano zniszczyć.
Staraniem unitarian
z USA i Wielkiej Brytanii w 1936
wybudowano mauzoleum
Socyna według projektu Adolfa Szyszko-Bohusza. Dzisiaj grób Socyna znajduje się
na terenie prywatnego parku dworskiego, należącego do kompozytora
Krzysztofa
Pendereckiego i nie jest udostępniany zwiedzającym. |
|
mauzoleum projektu
A.Szyszko-Bohusza |
grób Socyna na
starym sztychu |
wcześniejszy wygląd
grobu |
Miał
żonę Elżbietę (córkę protektora protestantyzmu
Krzysztofa Morsztyna), z którą mieli jedno dziecko
Agnieszkę. Był dziadkiem Andrzeja Wiszowatego. |
|
|
Andrzej Wiszowaty (Filipów 26.11.1608 –
Amsterdam 29.7.1678) |
|
|
Syn Stanisława Wiszowatego
herbu Pirzchała i Agnieszki Socyn. Filozof, teolog, ideolog religijny
braci polskich, kaznodzieja, poeta.
Rodzina Wiszowatych należała do drobnej
szlachty. Ojciec nie był w stanie zadbać o
należyte wykształcenie syna, dlatego za namową
Krzysztofa
Morsztyna, arianina, starosty filipowskiego
i wuja żony, przeniósł się do
województwa krakowskiego, gdzie objął w dzierżawę
wieś Jankówka, a później nabył na własność
wieś Wrocimorowa. Andrzej pobierał pierwsze
nauki wraz z synami K. Morsztyna w sąsiednim
Raciborsku – siedzibie Morsztynów. Wykazywał
duże zdolności, dlatego naukę kontynuował w
Akademii Rakowskiej (1619–1629), gdzie mieszkał w
domu rektora i wybitnego myśliciela ariańskiego
Jana Crella.
Po ukończeniu szkoły objął na krótko posadę
nauczyciela dzieci wojewody lubelskiego
Aleksandra Tarły. Arianie niechętni temu
faktowi (Tarło był katolikiem), ufundowali dla
młodego Andrzeja stypendium zagraniczne.
W 1632 roku przybył do Lejdy i
podjął studia na tamtejszym Uniwersytecie.
W czasie studiów odwiedzał często
Amsterdam, aby uczestniczyć w wykładach myślicieli
tej klasy co: Gerhard
Johann Vossius i Caspar
Barlaeus i wkrótce przeniósł się tam na stałe.
W 1637 r. powrócił do Polski, na wieść o wypędzeniu
arian z Rakowa, w 1639 roku udał się do Warszawy,
gdzie przed Izbą Poselską wygłosił mowę w
obronie doktryny rakowskiej. Wkrótce został
nauczycielem Andrzeja Suchodolskiego. Razem z
nim, w 1640 r. wyruszył w kolejną, kilkuletnią
podróż po Europie. Odwiedził Niemcy, Holandię
i Francję. Po powrocie, w 1642 r., synod ariański
powierzył mu funkcję ministra zboru ariańskiego
w Piaskach, należących do rodziny
Suchodolskich. Ten zbór został wkrótce
również zamknięty.
W 1643 r. Wiszowaty otrzymał posadę kaznodziei
w zborze w Szerszniach na Ukrainie w powiecie żytomierskim,
u boku ariańskiego teologa Jana Stoińskiego. Wkrótce Bracia polscy przenieśli
Wiszowatego do województwa wołyńskiego. Pod
jego opieką znalazły się zbory w Haliczanach,
Iwanicach, Beresku i Kisielinie. Wystąpienia
przeciwko arianom przybrały na sile.
Kolejne zbory były burzone, co nie pozwalało
Wiszowatemu osiąść nigdzie na dłużej. 3
maja 1648 r. ożenił się z Aleksandrą
Rupniewską herbu Szreniawa, córką Joachima i
Elżbiety z Lubienieckich herbu Rola.
Przeniósł się do Siedlisk, aby objąć tam
stanowisko kaznodziei. Po wybuchu wojen
kozackich, wyjechał w okolice Gdańska.
Osiadł na krótko w Straszynie, gdzie wygłaszał
polskie kazania u boku nie znającego języka
polskiego Marcina Ruara. Nauczał kolejno w zborach w Radostowie,
Robkowie i Lusławicach. Na wieść o napaści
chłopskiego tłumu na Nowy Sącz, wymordowaniu
załogi szwedzkiej i spustoszeniu ariańskich
domów, Wiszowaty w pośpiechu opuścił Robków,
gdzie porzucił cały majątek i bibliotekę.
Osiadł chwilowo w Czarkowych należących do
syna swojej stryjecznej siostry, Hieronima
Moskorzewskiego. Wkrótce znowu zmuszony był
uciekać. Wraz z Jonaszem
Szlichtyngiem i Stanisławem
Lubienieckim schronił się pod opiekę
Szwedów w Krakowie. Po poddaniu się Krakowa
wojskom polskim króla Jana
Kazimierza, Wiszowaty powrócił do Robkowa
i majątku rodzinnego we Wrocimorowej. Tam doszła
go wieść o uchwaleniu przez Sejm konstytucji o
wygnaniu
arian z Polski (1658). Akt parlamentu stawiał
Braciom polskim do wyboru: nawrócenie lub
konfiskatę majątku i wygnanie z kraju (w ciągu
3 lat).
Wiszowaty podjął ostatnią próbę uratowania
arian. W dniach 11–16 marca 1660 r., na zamku
kasztelana wojnickiego Jana
Wielopolskiego w Rożnowie odbyła się słynna
publiczna dysputa teologiczna między
przedstawicielami Braci polskich i duchownymi kościoła
katolickiego. Spotkanie do niczego nie
doprowadziło. Kasztelan pod wrażeniem
intelektu Wiszowatego zaproponował mu, aby
pozostał w kraju, który potrzebuje ludzi
uczonych. W zamian za przejście na religię
katolicką zaoferował teologowi wieś Gródek.
Ten odmówił mówiąc, że lepiej „dobra
stracić i cześć obywatelską niż czyste
sumienie”.
10 lipca 1660 r. Wiszowaty opuścił
Polskę. Arianie wyjeżdżający z
Rzeczypospolitej udali się do Kluczborka.
Następnie pojechał na Węgry, a
stamtąd został przez synod wysłany do
Mannheim. W Heidelbergu wręczono mu zakaz
nauczania na terenie Palatynatu. W tej sytuacji,
jako miejsce stałego pobytu wybrał
Amsterdam. Do końca życia pozostał wierny
przekonaniom religijnym. Nadal tworzył i
opiekował się spuścizną Braci polskich. Był
autorem 62 prac z dziedziny teologii, filozofii,
religii i etyki, w większości zaginionych. Za najwybitniejszy i najbardziej znany
uchodzi „Religio rationalis seu de rationis
judicio” - „O religii zgodnej z
rozumem, czyli traktat o posługiwaniu się sądem
rozumu także w sprawach teologicznych i
religijnych” (Amsterdam 1684).
Swoich sił próbował również na polu poezji Opublikował monumentalne wydawnictwo
„Bibliotheca
Fratrum Polonorum”, na które składał
się dorobek polskich arian, a które w 1674
roku trafiło na indeks ksiąg zakazanych.
Ostatnie słowa wypowiedziane do jednego z synów
brzmiały: „Jak widziałeś, chłopcze, że
ja czynię, tak i ty zawsze trzymaj się tylko
tego, co prawdziwe i dobre i cały wysiłek ku
temu obracaj„. Syn Andrzeja, Benedykt
Wiszowaty poszedł w ślady ojca.
|
|
|
Jonasz
Szlichtyng (Bukowiec 1592 – Sulechów 1661)
Szlachcic polski,
teolog braci polskich. Studiował w
Niemczech, skąd wróciwszy był pastorem w Rakowie, a
potem w Lusławicach. Skazany wyrokiem sejmu
warszawskiego w 1647 za rozsiewanie bezbożnych dogmatów
na wygnanie z kraju, krył się długo po domach
przychylnej sobie szlachty, następnie wyniósł się do
Holandii, gdzie był nauczycielem Zbigniewa Sienińskiego,
pobierającego tam nauki. W czasie najazdu Szwedów powrócił
chwilowo do Krakowa, po ich jednak ustąpieniu zmuszony
był znowu kraj opuścić.
|
|
Ionae
Schlichtingii a Bvkowiec De SS. Trinitate, de moralibus
N. et V. Testamenti praeceptis, itemq[ue] de sacris,
Evcharistiae et baptismi ritibus : adversus Balthasarem
Meisnerum [...] dispvtatio. - [War. B]
Wydawca:
Raków : Sebastian Sternacki ; Lubcz : Jan Kmita 1639
Biblioteka
Narodowa, SD XVII 2 465
|
|
Krzysztof Szlichtyng (1620 – 1684)
Syn Jonasza
Szlichtynga oraz Anny Lubienieckiej (córki
Jana). Kaznodzieja ariański,
teolog i pastor zboru Braci Polskich.
Kształcił się w szkołach ariańskich w
Rakowie i Lusławicach oraz na uniwersytecie we
Frankfurcie i przypuszczalnie w Lejdzie. Był kaznodzieją braci
polskich w Prusach, a po śmierci Krzysztofa
Crella-Spinowskiego od 1680 był ministrem
zboru w Kosinowie, oraz przez kilka lat
rektorem miejscowej szkoły.
Syn Krzysztofa dwojga imion Krzysztof Jonasz
Szlichtyng po studiach na Albertynie i we
Frankfurcie również był kaznodzieją.
|
Jan Jerzy Szlichtyng (1597 – 1658)
Sędzia
ziemski we Wschowie, poseł na Sejm, ariański
działacz reformacyjny w Polsce, założyciel
miasta Szlichtyngowa.
Był pochodzenia niemieckiego. Przeniósł się
do Polski z powodu doznanych represji (ze względu
na wyznawany antytrynitaryzm); zaczął działać
w zborach braci polskich. Był jednym z wykładowców
Akademii
Rakowskiej, teologiem ariańskim i biblistą,
napisał komentarze do Nowego Testamentu.
W latach 1634-1643 wykupił majątek ziemski na
południe od Wschowy z myślą o osadzeniu tam
protestantów, prześladowanych na Śląsku. 20
lipca 1644 otrzymał od króla Władysława
pozwolenie na założenie miasta, nazwanego
Szlichtyngowa od nazwiska założyciela. W mieście
osiedlili się głównie niemieccy luteranie, którym
Szlichtyng w przywileju lokacyjnym zagwarantował
wolność wyznania. W 1645 wzniósł tam kościół
ewangelicki.
Szlichtyng mieszkał wraz z żoną w pobliskiej
Górczynie. Dwór Szlichtynga był ostoją języka
i kultury polskiej w przeciwieństwie do w większości
niemieckiej Szlichtyngowej. W latach Potopu
poparł Szwedów widząc w nich obrońców
polskich protestantów. Zmarł bezpotomnie i
został pochowany w kościele w Szlichtyngowej.
|
|
|
Stanisław
Lubieniecki (młodszy)
herbu Rola
(Raków 23 sierpnia 1623 –
Hamburg 18 maja 1675) |
|
|
Astronom, historyk i pisarz. Jego nazwisko w
pismach anglojęzycznych zapisywane jest również
jako Lubiniezky lub Lubyenyetsky. Studiował na
Akademii
Rakowskiej, po jej likwidacji w 1638
naukę kontynuował w Kisielinie na Wołyniu.
W 1644 wyjechał do Torunia, gdzie pobierał
nauki prywatne. Korzystając ze stypendium
zborowego, kontynuował naukę we Francji
oraz Niderlandach w latach 1646–1650. W 1646
zapisał się na uniwersytet w Orleanie, po
roku przeniósł się do kalwińskiej
uczelni w Saumur, potem zapisał się na
katolicki uniwersytet w Angers.
W 1649 zapisał się na uniwersytet w
Lejdzie, gdzie odbył rozmowę z
Kartezjuszem na temat ruchu Ziemi. Wkrótce
też powrócił do Polski. W 1654 został ministrem zboru ariańskiego
w Czarnkowach.
W czasie potopu szwedzkiego 25 października
1655 stanął na czele delegacji braci
polskich, która udała się do króla
Szwecji Karola X Gustawa by zabiegać o
przywrócenie arianom ich swobód
wyznaniowych. Schronił się w Krakowie pod
opieką garnizonu szwedzkiego. Po
kapitulacji miasta 1 września 1657 udał się
na Pomorze Szwedzkie. Zajął się pisaniem
rozpraw teologicznych, które spotkały się
z ostrym atakiem luteran. W 1658 jako arianin został formalnie
skazany na banicję mocą decyzji sejmu.
Nowego protektora uzyskał w osobie króla
Danii Fryderyka III. Zamieszkał w Hamburgu,
gdzie nieustannie był atakowany przez kler
luterański. Został otruty wraz z dwiema córkami,
w niewyjaśnionych okolicznościach. Zwłoki jego
spoczęły na cmentarzu przy katedrze w
Altonie koło Hamburga.
Jego praca z lat 1666–1668 pt. Theatrum
Cometicum jest ilustrowaną antologią 415
komet, które pojawiły się aż do 1655.
Jeden z kraterów Księżyca został nazwany
na cześć astronoma jego nazwiskiem. |
Andrzej Lubieniecki (ok. 1551 –
Siedliska 6
lutego 1623) Został pochowany
w Suchodołach)
Duchowny,
historyk i pisarz ariański.
Pochodził z Kujaw, był synem Stanisława i
Katarzyny z Sobieskich – wyznawców
kalwinizmu. Jego braćmi byli: Paweł,
Krzysztof Lubieniecki (starzy) i Stanisław
Lubieniecki (starszy). Uczęszczał do
gimnazjum kalwińskiego w Bychawie. W 1569
brał udział w obradach Sejmu w Lublinie,
podczas którego została uchwalona Unia
lubelska. Od 1573 studiował w Paryżu,
następnie był dworzaninem królów: Henryka
Walezego i Stefana
Batorego.
Po 1577 Lubieniecki stał się wyznawcą
doktryny braci polskich. Gdy był duchownym
zboru w Śmiglu, zaprzyjaźnił się i zaczął
współpracować z Faustem
Socynem. Następnie został duchownym
(ministrem zboru) w Hoszczy na Wołyniu. Brał
udział w synodach braci polskich w Rakowie
w 1601 i 1602, gdzie zamieszkał. Mianowano
go sekretarzem synodu i scholarchą Akademii
Rakowskiej.
Około 1616 Lubieniecki napisał swoje najważniejsze
dzieło:
Poloneutichia abo Królestwa Polskiego szczęście,
a przy tym i W. Księstwa Litewskiego. A
potem tegoż szwankowanie w roku 1612 i 1613
(opublikowane w całości w 1982).
Dzieło opisuje historię Polski, ze szczególnym
uwzględnieniem okresu 1506–1616. W tej książce
Lubieniecki podkreślał, że za naruszanie
swobód wyznaniowych Bóg zawsze karał
Polskę klęskami w polityce zagranicznej i
wewnętrznej. Pisał również poezje i pisma
polemiczne.
W 1620 Lubieniecki zamieszkał w majątku
ziemskim swojego brata Pawła w Wysokiem,
następnie mieszkał w Krupem i w
Siedliskach, gdzie zmarł.
|
|
|
Jan Krell
(„Crell” od
„Crellius”)
(Helmetsheim
1590 – Raków maj 1633) |
Ojciec
jego, także Jan, był pastorem
luterańskim. W 1606 r. wstąpił na uniwersytet
w Altdorfie, gdzie rozpoczął studia filologiczne, a później filozoficzne. Tam
spotkał w
1610 roku polskich socynian i stał się obok Marcina
Ruara,
najaktywniejszym członkiem koła socynian. Działalność
ta zwróciła uwagę władz uczelni, więc w obawie przed
represjami, w listopadzie 1612 wyruszył pieszo do Polski
i w grudniu dotarł do Rakowa. Tu przyjęto go
serdecznie i mianowano wykładowcą języka greckiego
w Akademii Rakowskiej. Równocześnie Crell uczył się
tak gorliwie języka polskiego, że już niebawem osiągnął
doskonałe wyniki. W latach 1616–1621 był rektorem Akademii.
Również w 1616 roku ożenił się z córką poety
śląskiego Szymona Pistoriusa – Rozyną. Po śmierci
Walentego Szmalca (1622) został, po Krzysztofie
Lubienieckim, drugim ministrem zboru rakowieckiego.
Pomimo dotkliwej straty jaką poniósł w czasie
najazdu lisowczyków na Raków (1623) kontynuował swoją
pracę naukową i pisarską. W czasie najazdu nie było
go w Rakowie, ale zostały zniszczone i spalone jego
notatki i biblioteka. Zmarł w maju 1633 roku na panującą
wówczas w okolicy zarazę.
Pastorius przekazał nam w dziele „Życie
Crella” jego charakterystykę. Crell miał być
niskiego wzrostu, wątły i chorowity, o zapadłych
oczach. Słynął z nadzwyczajnej pracowitości i
sumienności, z którymi łączył pedantyczną dokładność.
W obcowaniu z ludźmi był towarzyski, taktowny i
uprzejmy. W czasie prelekcji i dysput mówił
spokojnie, bez zapału, ale płynnie, treściwie i
przekonywująco.
Miał szóstkę dzieci. Jego średni syn Krzysztof
odgrywał w środowisku dość znaczną rolę, ale nie
dorósł do poziomu ojca.
Z licznych jego dzieł, z których większość była
tłumaczona na języki obce: francuski, niemiecki,
angielski, a głównie na holenderski, na szczególną
uwagę zasługują:
-
Ad librum Hugonis Grotii quem de satisfactione
Christi adversus Faustum Socinum scripsit,
responsio. Raków 1623 r. Istnieje także przekład
holenderski.
-
Ethica
Aristotelica.... II wyd. Amsterdam 1681.
-
De Deo et ejus attributis una cum quinque libris
Joannis Volkelii De vera Religione, Raków 1630.
Przekład holenderski - 1663. Ten traktat Crella
wraz z współwydanym pismem Volkela De vera
religione, które Crell skorygował i uzupełnił
przy współpracy Hieronima Moskorzowskiego, Adama
Gosławskiego i Marcina Ruara, stanowi najpełniejszy
zarys doktryny socyniańskiej.
-
Junii Bruti Polonii Vindiciae pro religionis
libertate, Amsterdam 1637, 1650, 1681; przekład
holenderski: 1649; przekład francuski Samuela
Sorbiere'a zaginął; przekład francuski Charles
Lecene'a: 1687, 1769. Książka wydana w Polsce
Jan Crell "O wolność sumienia", PWN
1957, przetłumaczone z oryginału łacińskiego
przez Irminę Lichońską. Ze wstępu tej książki
pochodzi ten opis biograficzny Crella
Dzieła Crella cieszyły się dużym rozgłosem aż do
końca XVII wieku, a nawet jeszcze w wieku XVIII. Z
szacunkiem wyrażał się o nich Hugo Grocjusz, który
pod ich wrażeniem nawiązał kontakt z Crellem;
interesował się nimi Marin Mersenne, cenił Sorbiere,
znał dobrze Bayle i Locke, czytywał Newton. Jego
dzieła wywoływały gromy oburzenia w kręgach
ortodoksyjnych teologów katolickich, luterańskich i
kalwińskich. Opracował też nowe wydanie Katechizmu
Rakowskiego z 1609 roku wraz z Marcinem Ruarem. Działalność pisarska zapewnia Crellowi czołowe
miejsce w obozie socynian.
|
Krzysztof Crell Spinowski (Spinovius)
(Raków 1622 – 12 grudnia 1680)
Syn Jana
Crella, teolog ariański, pastor zboru braci
polskich. Kształcił się w
Rakowie oraz na uniwersytecie w Lejdzie.
Od 1650 był kaznodzieją w Krzelowie, w
latach 1654-1659 był ministrem zboru w Rąbkowej,
później na Śląsku w Kluczborku.
W Kluczborku urodzili się jego synowie Samuel
Crell-Spinowski i Paweł, którzy kontynuowali
ariańskie tradycje rodzinne.
Od 1669 przeniósł się do Kosinowa, gdzie był
też ministrem zboru i nauczycielem w
miejscowej szkole ariańskiej. Krzysztof
kompletował do druku dzieła swojego ojca
Jana Crella, które wydawane były w
Amsterdamie. W czasie wyjazdów zagranicznych
do Niderlandów i Anglii zabiegał o pomoc
materialną dla wypędzanych arian.
Crell należał do znanych braci polskich w
Prusach. Zmarł w czasie podróży
przez Polskę, gdy jechał z Kosinowa do
Kluczborka.
|
Samuel Crell Spinowski
(Kluczbork 25 marca 1660 –
Amsterdam 9 czerwca 1747)
Syn Krzysztofa i wnuk Jana
Crella,
filozof i teolog ariański, pastor zboru braci
polskich. Studiował w Anglii.
Jako teolog ariański był kaznodzieją i
ministrem zboru w Lubniewicach (od ok. 1706 i
od 1718) oraz w Królowej Woli. Na terenie
Prus pełnił rolę duchowego przywódcy,
podobnie jak wcześniej nimi byli Samuel
Przypkowski i Zbigniew
Morsztyn. W działalności duszpasterskiej
wśród braci osiadłych w Prusach wspierał
go rodzony brat Paweł, który był kaznodzieją
i ministrem zboru w Kosinowie.
Samuel Crell utrzymywał kontakty z
przedstawicielami reformacji w Anglii,
Niemczech i Niderlandach m.in.: z Johnem
Locke, Lordem
Shaftesbury i Newtonem.
Crell był autorem ponad 20 prac z zakresu
filozofii i teologii. Prace jego pisane łaciną
drukowane były w Amsterdamie, Londynie i Królewcu.
Samuel
Crell miał dwóch synów, którzy idee ariańskie
szerzyli w Stanach Zjednoczonych, w stanie
Georgia.
|
|
|
Samuel Przypkowski
(ok. 1592 –
Królewiec 19
kwietnia 1670) |
|
|
Pisarz
i poeta, pastor ariański i działacz
reformacji.
Pochodził ze szlacheckiej rodziny z
Kielecczyzny. Uczył się w ariańskiej Akademii
Rakowskiej, a następnie w Altdorfie i
Lejdzie. Był zwolennikiem poglądów Fausta
Socyna. Związał się z dworem Radziwiłłów
z Birży: najpierw z hetmanem polnym litewskim
Krzysztofem Radziwiłłem, a potem z księciem
Bogusławem Radziwiłłem. W 1633 uczestniczył
w wojnie z Rosją. W 1639 zamieszkał w majątku
ziemskim arianina Jerzego Niemirycza na
Ukrainie. W 1656 walczył w bitwie pod Prostkami
u boku księcia Bogusława. Po nakazaniu przez Sejm wygnania arian z
Rzeczypospolitej 20 lipca 1658, Przypkowski
wyjechał do Prus Książęcych, najpierw w 1661
do Kotła, a w 1666 do majątku Kosinowo, który
zakupił (jako własność zastawną) wraz z zięciem
Mikołajem Suchodolskim za 5000 florenów. W
Kosinowie został pierwszym pastorem (tzw.
ministrem) zboru ariańskiego. Zmarł w Królewcu,
gdzie spędził ostatni okres życia, ale
zgodnie z jego ostatnią wolą został pochowany
na cmentarzu (tzw. Ariańskiej Górze) w
Kosinowie. Grób nie zachował się.
Był zwolennikiem całkowitego rozdziału Kościoła
od państwa, co zawarł w rozprawie: Dissertatio
de pace et concordia ecclesiae (Rozprawa o
pokoju i zgodzie w Kościele) wydanej w
Amsterdamie w 1628 roku. Napisał wiele utworów poetyckich, głównie
religijnych, w językach: polskim i łacińskim,
m.in. Psalmy i pieśni nabożne (1610), kolejne
wydania jego poezji pojawiły się w latach 1910–1911 w Wirydarzu poetyckim J. T.
Trembeckiego (tom 1-2), w 1973 Na porównanie
jesienne i w 1981 Dissertatio.
|
|
|
|
Jan Sienieński
herbu Dębno(Sienno 1577
– ...) |
|
|
|
Szlachcic polski,
kalwinista, kasztelan żarnowski. Założył
w roku 1569 miasto Raków
i ogłosił w nim tolerancję religijną. Ożeniony
z gorliwą arianką Jadwigą Gnoińską. Miał
syna Jakuba. |
Jakub Sienieński, (
Sienno ?
– 1639) z
Sienna, syn Jana – arianin, poseł
na sejmy I Rzeczypospolitej, założył w 1602 Akademię
Rakowską w Rakowie, uczestnik rokoszu
sandomierskiego 1606–1609. |
|
|
Krzysztof
Morsztyn zwany Młodszym
(...
– 1642) |
|
|
Starosta
filipowski, działacz reformacyjny ariański.
Był administratorem (scholarchą) i
nauczycielem w Akademii
Rakowskiej. Jego ojciec, Krzysztof Morsztyn
(1522
–1600)
– był założycielem
zboru ariańskiego w Filipowie w 1585 i szwagrem
Fausta
Socyna. |
|
Piotr Morzkowski
herbu Ślepowron z Morszkowa, znany również jako
Morszkowski lub Petrus Morscovius
(... – po
1646) |
|
|
Działacz
reformacyjny, duchowny braci polskich, autor
Agendy – dzieła ustanawiającego organizację Kościoła
braci polskich. Zdobył
wszechstronne wykształcenie.
W 1611, podczas synodu w Rakowie, napisał razem
z Walentym
Smalcem projekt unii wyznaniowej z mennonitami,
jednak ta propozycja została odrzucona w 1613
jako niewykonalna. W 1619 nauczał katechizmu w
zborze w Lachowiczach, w 1625 został ordynowany
duchownym tego zboru. W 1634 objął stanowisko
duchownego w Kisielinie, a w końcu w najważniejszym
ośrodku ariańskim w Rakowie, gdzie mianowano
go ministrem zboru (był następcą Jonasza
Szlichtynga). Od 1646, na zlecenie zboru w Daszowie, zaczął
pisać swoje najważniejsze dzieło Agenda (lub
Ustrój kościelny), które zostało wydane
dopiero w 1745 w Lipsku i Frankfurcie. Dzieło
składa się z 3 ksiąg, które opisują
demokratyczny ustrój Kościoła oraz podają
uzasadnienie takiego ustroju, opartego na przesłaniu
Biblii. Dalsze losy Morzkowskiego nie są znane,
przypuszczalnie opuścił Raków po 1638.
|
|
|
Józef Naronowicz-Naroński
(Kiejdany
ok. 1610 – Szczytno kwiecień 1678) |
|
|
Urodził się w rodzinie kalwińskiej.
Kształcił w Kiejdanach, Akademii
Rakowskiej i przypuszczalnie w Lejdzie.
Posiadał gruntowne wykształcenie z zakresu
matematyki, geodezji i kartografii. Obok języka
polskiego znał łacinę, francuski, flamandzki
i słabo niemiecki. Po edykcie skazującym braci
polskich na banicję, osiedlił się na terenie Prus
Książęcych. Głównym
zleceniodawcą prac kartograficznych Narońskiemu
był elektor Fryderyk Wilhelm. Naronowicz-Naroński
nosił tytuł cywilnego inżyniera i geografa
Elektora. W pracach kartograficznych pomagał mu
jego syn Jan Józef (zmarł 1672), a od 1672
Andrzej Woynowski. Naronowicz współpracował
także, z Samuelem
Suchodolcem (Suchodolskim). Należał do najwybitniejszych braci polskich w
Prusach.
Prace kartograficzne:
W pracach mierniczych Naronowicz posługiwał się
astrolabium z podziałem na 360° oraz
kwadrantem. Po raz pierwszy w Polsce zastosował
triangulację jako osnowę pomiarów większych
obszarów. Mapy wykonywał zwykle w skali 1 : 50
000.
Do najważniejszych prac inżynierskich
Naronowicza-Narońskiego można zaliczyć:
-
mapy dóbr Radziwiłłów.
-
mapa Jeziora Drużno (maj 1659).
-
mapy starostw i komornictw Prus Książęcych.
-
mapy Zalewu Wiślanego i Zalewu Kurońskiego.
-
projekt (1667) poprowadzenia kanałów
łączących Wielkie Jeziora Mazurskie, a
także łączących rzeki Dejmę i Pregołę
z Niemnem.
-
projekty budowy i przebudowy pałaców i
zamków na terenie Prus Książęcych m.in.
w Prośnie.
Pałac
po XIX-wiecznej przebudowie
...
i po zniszczeniach
foto:
TBS – wikipedia
Opracowania Narońskiego:
-
Księgi nauk matematycznych,
Tom I Arithmetica practica, Tom
II Geometria albo rozmiar.., Tom
III Optica lubo perspectiva..,
-
Architektura
militaris, to jest
budownictwo wojenne.
-
Artilleria, to jest nauka o działach
i o wszelkiej armacie strzelbowej.
-
Dowód
prawdziwy Istoryi o najwyższej Monarchiej
Scythiej Sarmacyi..
Jako
ciekawostka – cytat, który jako motto umieściła sobie Polska
Izba Techników i Inżynierów Budownictwa :)
Józef Naronowicz-Naroński,
Architectura militaris, 1659
JAKI MA BYDŹ INGENIER I
CO JEGO JEST POWINNOŚĆ, UMIEJĘTNOŚCI I JAKA
ZACNOŚĆ.
Ingenier, a z włoska nazywany indzienier
– słowo to jest tytułu bardzo wysokiego
i zacnego, bo ingenium ad ingeniarum [talent do pomysłów]
– od wynalazków wszelkich, inwencyj,
struktur i machin generaliter jest nazywany. W którym to słówku
cokolwiek jest na świecie nauk, dowcipów wysokich, subtelnych i
dziwnych, zamyka się, w nim się znajduje i ma rozumieć. Wielki
w tym błąd ludzi pospolitych, którzy lada wałmistrza, który
wał kopie, albo trochę rozmiaru umie, lubo budownictwa,
ingenierem nazywają, a kiedy jeszcze się po cudzoziemsku
ubierze, to tak o nim siła rozumieją, i twierdzą, że go nie
tylko ingenierem, ale i matematykiem nazywają. A więtszy i
zacniejszy jest tytuł bydź ingenierem niż matematykiem, bo
matematyk może bydź theoretice tylko uczony, a ingenier practice
umiejący nauki matematyczne w samej rzeczy odprawować, egzekwować
i robić. Może bydź matematyk tylko matematykiem, a nie
ingenierem, lecz ingenier musi bydź matematykiem. Jako tedy
daleko zacniejsza z nauką praktyka od samej nauki, tak też
ingenier od gołego w teoretyce matematyka. |
Joachim Stegmann, zwany
„Starszym" (1595
– Koloszwar/Cluj 1633),
Matematyk, ariański działacz
reformacyjny, duchowny i teolog, rektor Akademii
Rakowskiej, pochodzenia niemieckiego, pochodził z
okolic Poczdamu. Był pastorem luterańskim
w Marchii Brandenburskiej, lecz potajemnie
wyznawał antytrynitaryzm i podzielał poglądy
Socyna.
Od 1626 zaczął otwarcie wyznawać swoją
wiarę i przeniósł się do Polski, gdzie
zaczął działać w ośrodkach braci
polskich. Stał się jednym z najbardziej
aktywnych polemistów i obrońców polskiego
antytrynitaryzmu, w swoich pismach zwalczał
nie tylko katolicyzm, lecz również
tradycyjny protestantyzm (m.in. w Brevis
disquisitio an et quo mado vulgo dicti
Evangelici Pontificios, ac nominatim Val.
Magni de Acatholicorum credendi regula
judicium solide atque evidenter refutare
queant., Eleutheropoli (Amsterdam) 1633 i
Eleutheropoli (Londyn) 1650–1651; przekład
angielski, Londyn 1653).
Był nauczycielem i rektorem Akademii
Rakowskiej i przyczynił się do rozkwitu
tej uczelni. Napisał nowatorski podręcznik
do nauki matematyki i geometrii.
Pisał traktaty precyzujące teologię braci
polskich, zwłaszcza o filozofii religii.
Był poprzednikiem Wiszowatego
– uznawał, że niektóre kwestie wiary
powinny być rozpatrywane zgodnie z logiką
i zdrowym rozsądkiem. Wysłany do Siedmiogrodu
w 1633, aby objąć tam stanowisko
duchownego zmarł.
|
Wawrzyniec Stegmann,
pseudonim: Tribander (ok. 1610
– ok. 1655, )
Ariański działacz
reformacyjny w Polsce, ostatni rektor Akademii
Rakowskiej. Brat Joachima, razem z nim przeniósł się
do Polski i rozpoczął działalność w zborach
braci polskich. W latach 1634–1638 kierował
Akademią
Rakowską i w 1638, kiedy Sejm nakazał
zamknięcie tej uczelni, musiał uciekać z
Rakowa. |
|
Piotr Stoiński, zwany
„Młodszym"
( znany także jako Pierre Statorius junior, ur.
około 1565
– Raków 9 maja 1605), syn
Piotra Stoińskiego, polski działacz
reformacyjny, duchowny i teolog braci polskich,
jeden z twórców Katechizmu Rakowskiego, pisarz
(tworzył głównie w języku polskim).
Niewiele wiadomo o wczesnych latach jego życia.
Z pewnością jego ojciec
– wybitny działacz
reformacji zapewnił mu staranne wykształcenie
i Piotr w wyjątkowo młodym wieku 22 lat został
duchownym zboru braci polskich w Lusławicach.
Tam został najbliższym współpracownikiem i
przyjacielem Socyna
oraz jego rzecznikiem. Wspólnie przygotowywali
tekst przyszłego Katechizmu
Rakowskiego, jednak prace przerwała śmierć
Socyna w 1603. Stoiński w 1596 wyjechał wraz z
ambasadorem polskim w podróż dyplomatyczną do
Turcji. Następnie przeniósł się do największego
ośrodka ariańskiego w Rakowie, gdzie zyskał
dużą sławę.
Dzieła:
- dysputa z Franoviusem w Lusławicach na
temat preegzystencji Jezusa przed
narodzeniem Maryi (1591)
- dysputa z jezuitą Adrianem Radzimińskim
w Lublinie (1592)
- Wyznanie Wiary, Lublin (1593)
- zapis konferencji z Wiszowatym na temat
preegzystencji Jezusa przed narodzeniem
Maryi (1593)
- dysputa z Janem Petriciusem z 12 grudnia
1592.
- tłumaczenie na język polski Odpowiedzi
Wujkowi Socyna (1592)
- obrona dzieła Socyna O naturze i sposobie
naszego zbawienia
- Apel do Ministrów Ewangelickich
- Odpowiedź Marcina Smigleciusa Bockowi
(1595-1596)
- tłumaczenie na polski Dowodu Socyna
- mowa pożegnalna na pogrzebie Socyna
(1604)
- Kazania
|
Jan Stoiński
(1590
– 1654), ariański
działacz reformacyjny w Polsce, duchowny,
teolog, pisarz i poeta. |
|
|
|
|
Pochodził z rodziny, związanej z ruchem braci
polskich: jego ojcem był Piotr
Stoiński (młodszy) a dziadkami
– Piotr
Stoiński i Grzegorz
Paweł z Brzezin.
Urodził się prawdopodobnie w Lusławicach,
gdzie jego ojciec był duchownym.
Później wraz z rodziną przeniósł się do
Rakowa.
Wszechstronnie wykształcony, zyskał sławę
doskonałego dialektyka i wielokrotnie
uczestniczył w dysputach teologicznych.
Brał udział w pracach zespołu, redagującego
tekst Katechizmu
Rakowskiego. Współpracował z Janem
Jakubem Ryniewiczem-Trembeckim.
Po wygnaniu arian z Rakowa przeniósł się na
Litwę, gdzie był duchownym w zborach w
Lachowiczach i w Czarkowie.
Napisał m.in. Modlitwy Nabożne (wydane w
Rakowie w 1633). |
|
|
Georg Schomann,
Jerzy Szoman (Racibórz 1530
– Chmielnik 1591)
Działacz reformacyjny (kolejno: luterański,
kalwiński i ariański), pisarz, polemista i
duchowny protestancki, jeden z tłumaczy Biblii
Brzeskiej.
W młodości wyróżniał się głęboką
religijnością katolicką.
W latach 1552
–1554 studiował w Akademii
Krakowskiej, a następnie w Wittenberdze,
gdzie przyjął luteranizm.
Wkrótce przeszedł na kalwinizm
i przeniósł się do Pińczowa, gdzie w latach
1558
–1561 wykładał w miejscowej szkole
ewangelickiej oraz był duchownym w zborach w Pińczowie
i w Książu.
Był jednym z autorów przekładu kalwińskiej Biblii
Brzeskiej.
W Pińczowie ufundował księgozbiór (głównie
dzieła reformatorów szwajcarskich) za sumę 40
dukatów. Tu także ożenił się z
szesnastoletnią mieszczką.
Zainteresowany doktryną anabaptyzmu,
odbył w 1569 podróż do wspólnot braci
luterskich, a w 1572 przyjął chrzest braci
polskich i od 1573 rozpoczął działalność
jako kaznodzieja ariański w Krakowie, w Lutosławicach
(1586
–1588) i w Chmielniku.
Swoje radykalne poglądy społeczne przedstawiał
w pismach polemicznych i w wielu dysputach,
m.in. na sejmach i synodach; do najsłynniejszych
należała dysputa Szomana z jezuitą Piotrem
Skargą w domu żupnika Prospera
Prowany w Krakowie (w domu tym gościli czołowi
włoscy antytrynitarze, m.in. Jerzy
Blandrata, Bernardino
Ochino, Giovanni Alciato i Giovanni
Valentino Gentile). Polemizował także z Socynem.
Najważniejszym dziełem Szomana jest
autobiograficzny Testamentum ultimae voluntatis
(opublikowany w 1684 w Amsterdamie w Bibliotheca
antitrinitariorum Ch. Sandiusa), tłumaczenie
na język polski: Testament, tłum. I. Uchońska,
w: "Literatura ariańska w Polsce XVI
wieku. Antologia", oprac. L. Szczucki, J.
Tazbir, Warszawa, 1959.
|
Pawel Szoman
Ciachowski, arianin, mieszkaniec Rakowa, syn
Jerzego Szomana |
|
|
|
Hieronim Gratus Moskorzowski vel
Moskorzewski (Moskorzewo ok. 1560
– 1625) |
|
|
Działacz reformacyjny braci
polskich, polityk, pisarz i polemista.
Pochodził z rodziny szlacheckiej, otrzymał
wszechstronne wykształcenie, związał się
z ruchem braci polskich. Przygotował tekst Katechizmu
Rakowskiego, którego nie zdążył ukończyć
Faust
Socyn; razem z
Moskorzowskim Katechizm pisali: Piotr
Stoiński (młodszy) i Jan
Völkel. Moskorzowski w 1605 przetłumaczył
tekst Katechizmu na łacinę. Był
administratorem (scholarchą) i nauczycielem
Akademii
Rakowskiej.
Był zaangażowany w działalność
polityczną: jako poseł na Sejm
wielokrotnie bronił tam praw innowierców.
Podczas zjazdu szlachty w Lublinie (4
czerwca 1606) sprzeciwił się rokoszowi
szlachty przeciwko królowi i senatorom;
wybrano go do komisji, która ułożyła
artykuły
– żądania szlachty do
przedstawienia królowi.
Napisał m.in. diariusz oraz dzieło
polemiczne Oratio, qua continetur brevis
calumniarum depulsio...
|
|
Jerzy Niemirycz
(Owrucz 1612
–
1659) |
|
|
Podkomorzy
kijowski, kanclerz ruski (1658),
polityk Rzeczypospolitej Obojga Narodów,
pochodzenia
ruskiego (Gene Ruthenus natione Polonus) jeden z
najbardziej wpływowych arian Rzeczypospolitej.
Bronił praw innowierców i żądał odrębnego
statusu dla ziem ruskich w ramach
Rzeczypospolitej.
Był najstarszym synem Stefana i Marii z
Wojnarowskich
– bogatej szlachty z Podola,
gorliwych wyznawców arianizmu. Podczas nauki w Akademii
Rakowskiej, Niemirycz wyróżnił się
uzdolnieniami matematycznymi i był ulubionym
uczniem Stegmanna. W 1630 zaczął studiować
w Lejdzie (Niderlandy), potem podróżował
po Francji, Włoszech, Anglii i Szwajcarii.
Po powrocie do Polski w 1634 wziął udział w
walkach przeciwko Rosji i Szwecji. W 1635 ożenił
się z kalwinistką Elżbietą Słupecką. Od
1636 był sędzią trybunału koronnego oraz posłem
na Sejm i wykorzystywał tę funkcję broniąc
praw i wiary innowierców. W 1638 na próżno
usiłował obronić w Sejmie Akademię Rakowską
przed likwidacją.
Utrzymywał w swoich posiadłościach zbory ariańskie
(w Czernichowie, gdzie duchownymi byli: Piotr
Stoiński (młodszy) (1610-1649) i Jerzy
Ciachowski (1652
–1661/62) i w Uszomirze). W
Uszomirze ufundował ariańską szkołę,
sprowadzał kolonistów ariańskich, skłonił Andrzeja
Wiszowatego do podjęcia działalności
misyjnej na Kijowszczyźnie.
Zgromadził ogromny majątek (14 miast i 50
wsi), co doprowadziło do konfliktów z
krewnymi. W 1641 został podkomorzym kijowskim,
jednak jego kariera polityczna skończyła się
na skutek jego odmowy przysięgi na Trójcę Świętą,
co było warunkiem przyjęcia do Senatu.
Nasilono wobec niego prześladowania: wytoczono
proces o bluźnierstwo, a w 1646 Trybunał
Koronny nakazał mu zamknięcie wszystkich zborów
ariańskich i wygnanie braci polskich z jego majątków
oraz ukarał grzywną 10.000 złotych. Wyrok
pozostał tylko na papierze wobec braku możliwości
jego wykonania przez państwo.
W 1648 wybuchło powstanie
Chmielnickiego, którego ofiarami padali
przede wszystkim arianie i Żydzi. Kolejnym
ciosem dla Niemirycza był wybór byłego
jezuity i kardynała Jana
Kazimierza na króla Polski, co zapowiadało
nasilenie prześladowań religijnych.
Rozczarowany polityką nowego króla Polski, który
przyczynił się do przyłączenia części
Ukrainy do Rosji, Niemirycz zaczął popierać szwedzkich
najeźdźców, widząc w nich obrońców
wolności religijnej. Jego służba w armii
szwedzkiej, akcja propagandowa wzywająca do
popierania Szwedów oraz udział w przygotowaniu
projektu rozbioru Polski w 1657 (Układ
w Radnot), wyrobiły mu u większości
polskiej szlachty opinię zdrajcy. Jego działania
zaszkodziły też arianom, którzy również
byli postrzegani jako zdrajcy; król zaprzysiągł
we Lwowie w 1656 , że wypędzi wszystkich arian
z granic Rzeczypospolitej.
W 1658 Niemirycz doprowadził do zawarcia i
ratyfikacji Unii
Hadziackiej, która w formie traktatu pomiędzy
Rzecząpospolitą Obojga Narodów a wojskiem
zaporoskim ustanawiała Księstwo Ruskie na
obszarze województw kijowskiego, bracławskiego
i czernihowskiego ze statusem Wielkiego Księstwa
Litewskiego i oficjalne uznanie Cerkwi prawosławnej
oraz likwidację struktury Kościoła
grekokatolickiego (unickiego) na obszarze Księstwa
Ruskiego. Aby ułatwić realizację tego planu
Niemirycz formalnie przyjął prawosławie
i wezwał braci polskich i innych protestantów,
aby uczynili to samo. Tym razem został uznany
za zdrajcę przez wszystkich polskich innowierców;
żaden nie poszedł za jego przykładem. Samuel
Przypkowski ostro skrytykował jego postępowanie.
Niemirycz zyskał opinię cynicznego
karierowicza i krypto-arianina (tym bardziej, że
nie zamknął zborów ariańskich). Gdy zdawało się, że w 1659 osiągnął swoje
cele (ratyfikowano Unię Hadziacką, a Niemirycz
został kanclerzem ruskim), Jerzy Niemirycz zginął
w potyczce z Kozakami podczas zainspirowanego
przez Moskwę buntu czerni dla obalenia
postanowień Unii Hadziackiej.
W XX w., po wcieleniu Ukrainy do ZSRR postać
Niemirycza została przywołana przez ukraińskich
działaczy narodowych, którzy uczynili z niego
symbol niezrozumianego wizjonera, który chciał
zachować niezależność Ukrainy od Rosji w
przymierzu z Polską.
|
Martin Ruar(ius),
Marcin Ruar,
pseudonim: Aretius Crispinus, (
Krempe (Holsztyn) 1589
– Straszyn koło Gdańska 1657)
Ariański działacz
reformacyjny, propagator antytrynitaryzmu i
tolerancji religijnej m.in. w Polsce, pisarz,
duchowny i teolog.
Syn luterańskiego nauczyciela, studiował w
Altdorfie, gdzie zapoznał się z poglądami
Socyna i przyjął antytrynitaryzm, następnie
ukończył studia
prawnicze w Lejdzie. Wszechstronnie wykształcony,
znający biegle wiele języków, odbył liczne
podróże (Dania, Francja, Włochy, Niderlandy i
kraje niemieckie), propagując antytrynitaryzm.
Zyskał opinię jednego z najbardziej wykształconych
ludzi swojej epoki. Zaproponowano mu stanowisko
profesora w Cambridge,
jednak odrzucił tę korzystną propozycję, żeby
nie być zmuszonym do wyrzeczenia się swojej
wiary. W 1614 przyjechał do Polski i był przez
rok rektorem Akademii
Rakowskiej, jednak zrezygnował, bo nie
odpowiadały mu rygory zawodu wykładowcy.
Wyjechał do Gdańska, gdzie był duchownym w
zborze ariańskim (wygłaszał kazania w języku
niemieckim dla nowych konwertytów). Wyróżniał
się liberalnymi poglądami, nie był
doktrynerem i usiłował pogodzić mennonitów z
remonstrantami.
Ożenił się z bogatą mieszczką gdańską i
nawrócił żonę, jej rodzinę, znajomych i
wielu gdańszczan. Te sukcesy nie uszły uwagi
rajców miejskich, którzy w większości należeli
do miejscowego Kościoła luterańskiego. Za
wzorem polskiego Sejmu (który wygnał braci
polskich z Rakowa), rajcy skazali w 1638 Ruara
na banicję po 7 latach pobytu w Gdańsku.
Jednak Ruar jako prawnik zażądał oficjalnego
procesu sądowego, powoływał się też na
poparcie polskich magnatów
– protektorów braci
polskich. Argumentował, że doktryna jego
wiary, niesłusznie nazywana
„arianizmem”, bazuje w rzeczywistości
na Biblii. Rajcy odwołali banicję pod
warunkiem zaprzestania działalności misyjnej.
Po pięciu latach Ruar uzyskał od króla
Władysława IV immunitet w Gdańsku. Zaczął
ponownie z sukcesem nawracać gdańskich
mieszczan, co w 1643 spowodowało kolejne
skazanie go na banicję z miasta. Ruar uciekł
do Warszawy, gdzie starał się uzyskać
poparcie dla swojej sprawy, argumentując, że
jego banicja jest początkiem prześladowań
religijnych w Polsce. Mimo że pozwolono mu wrócić
do Gdańska, to jednak wolał mieszkać poza
miastem, w Straszynie, gdzie spędził resztę
życia, pisząc wiele dzieł, propagujących
jego wiarę, korespondując i opiekując się
gdańskim zborem. Marcin Raur wymieniał myśli z
Hugonem
Grotiusem, korespondował z Marinem
Mersenne'm
polemizował z Zwicker'em (bracia morawscy).
|
Valentin
Schmalz, Walenty Szmalc także Smalcjusz, Smalcius Gothanus
(Gotha 12 marca 1572
– Raków 8 grudnia 1622)
Duchowny i teolog braci
polskich, pisarz, tłumacz Biblii i polemista, pochodzenia
niemieckiego. W 1604 roku osiedlił się
w ośrodku ariańskim w Rakowie, gdzie
spolonizował się i zaczął odgrywać tam wiodącą
rolę. Był ulubieńcem Jakuba
Sienieńskiego, został duchownym – ministrem
zboru rakowskiego. Był zdolnym nauczycielem i
administratorem (scholarchą) Akademii
Rakowskiej, który przyczynił się do
rozkwitu tej uczelni. Był także autorem
Katechizmu – podręcznika do nauki religii.
Wielokrotnie występował w obronie doktryny
braci polskich, napisał m.in. polemiczne dzieło
pt. Odpis na dwa pasquiluse, które niedawno
wyszły przeciwko tym, których niesłusznie
ariany zową, od ewangelików / napisany od
iednego z starszych tego to zboru, przeciwko któremu
napisane... (1619). Następcą Smalca w Rakowie
był Piotr Morzkowski.
Nowy Testament w przekładzie Walentego Szmalca
– protestancki przekład Nowego
Testamentu, opracowany przez pastora Walentego
Szmalca – ministra zboru unitariańskiego
w Rakowie. Dzieło opracowane w duchu braci
polskich ukazało się w 1606 r.
|
Johann(es) Völkel,
Jan Völkel (ur.
niezn. – 1618)
Działacz reformacyjny
w Polsce i na Litwie, duchowny i nauczyciel ariański, pochodzenia niemieckiego. Tak jak wielu
jego rodaków-antytrynitarzy szukał schronienia
przed prześladowaniami w tolerancyjnej
Rzeczypospolitej Obojga Narodów i przyłączył
się do ruchu braci polskich.
Był jednym z administratorów (scholarchów) i
nauczycieli (m.in. języka niemieckiego) w Akademii
Rakowskiej.
Był także duchownym ariańskim w zborach w Śmiglu
i Węgrowie. W tym ostatnim mieście pełnił też
funkcje rektora i nauczyciela w miejscowej
szkole ariańskiej, która w 1592, po śmierci
protektora braci polskich – Jana
Kiszki, została przekształcona w zbór
kalwiński.
|
Anglik
Tomasz Segeth opowiadał, iż gdy znalazł się w roku
1612 w Rakowie, «zdawało mu się, że został
przeniesiony w inny świat: podczas gdy gdzie indziej
wszystko było pełne hałasów wojny i zamieszek, tutaj
było cicho, ludzie wprawieni w skromność i spokój, iż
mógłbyś sądzić, że są aniołami››. |
|
Materiały
źródłowe:
wikipedia
Raków,
ognisko arianizmu; red. St. Cynarski; PWN 1968 + rękopisy
artykułów
Dziewięcka
W., Raków, jak to było..., Raków 2003
Kawecka-Gryczowa
A., Ariańskie oficyny wydawnicze Rodeckiego i Sternackiego,
Ossolineum 1974
Morawski
Sz., Arjanie polscy, Lwów 1906
Urban
W., Raków szkic wstępny, [w:] Gmina Raków w
publikacjach, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Kielcach,
Dział Informacyjno-Bibliograficzny, Kielce 1999
ks. Wiśniewski J., Dekanat
opatowski, Radom 1915 – wznowienie Kielce 2000,
ks. Wiśniewski J., Dekanat
sandomierski, Radom 1915 – wznowienie Kielce 2000,
www.sztetl.org.pl
www.braciapolscy.com
www.szlakbracipolskich.prv.pl
www.szydlow.pl
Zdjęcia
archiwalne:
wikipedia
Cyfrowa
Biblioteka Narodowa www.polona.plDurlik
E., Madej M., Gmina Raków w publikacjach, Wojewódzka
Biblioteka Publiczna w Kielcach, Dział
Informacyjno-Bibliograficzny, Kielce 1999
Kawecka-Gryczowa
A., Ariańskie oficyny wydawnicze Rodeckiego i Sternackiego,
Ossolineum 1974
Morawski
Sz., Arjanie polscy, Lwów 1906
www.bracia.racjonalista.pl/historia/dzisiaj/zzycia/promyk.htm
www.czeladz.org.pl/index.php?strony=starenowe
www.pinczow.com
www.wilanow-palac.art.pl
www.ostpreussen.net
|
|